«Сьогодні кожен, хто має фотокамеру — фотограф, хто має професійну камеру — «професійний» фотограф. А якщо фотограф має скальпель, то він ще й хірург» — сміється одесит Андрій Боровський. 20 грудня він дасть єдиний київський майстер-клас з основ кольорокорекції, на якому вчитиме, перш за все, думати як фотограф, колорист і митець, а не підкручувати параметри.
Ми поговорили з відомим фотографом про плівку, Instagram та про те, як заробити фотографією в Україні.
Коли мені було 13, ми з батьком прибирали горище і знайшли декілька фотоапаратів. Вони були в ідеальному стані, в пурпурових чохлах, з красивою нашивкою «Зеніт». Мені стало цікаво, і я практично вимолив у тата можливість пофотографувати на них. Батьки сподівались, що я трохи пограюсь і закину. Перше, що я зробив, коли мені віддали фотоапарат — відклав його убік і прочитав книжечку-інструкцію, яка була всередині. За декілька днів я вже знав усі базові поняття та принцип роботи «Зеніту». Тільки потім я наважився зробити перший кадр.
Я економив на шкільних обідах, а потім купував плівку. Це був 2000 рік, плівка на 36 кадрів коштувала десь 20 грн — мій тижневий запас кишенькових грошей. Про те, щоб ще й роздрукувати фото, мова не йшла. Круто, що тоді проявка плівки була безкоштовною, і мені цього вистачало: я просто переглядав плівки на світлі. Цей «Зеніт» у мене досі в ідеальному стані, адже я дуже добре доглядаю за технікою.
Переважно користуюсь Lightroom, та нещодавно перейшов на Capture One — це аналог лайтруму, створений для середньоформатних камер. Його трохи інші алгоритми я вважаю більш довершеними та точними.
Я дуже люблю фотографувати пейзажі, але за пейзажі не платять, тому доводиться займатись ще й портретами… і вписувати їх у пейзаж (сміється). Не люблю студію, хоча вмію працювати зі студійним світлом. Люблю працювати на свіжому повітрі, моя пристрасть — м’яке природнє світло. Часто шукаю локації з цікавим світлом.
Який мій пробіг? Не знаю точну кількість за всі роки. За останні три роки тільки вдалих і потрібних мені кадрів десь 25 тисяч.
Декілька років тому мені взірвала мозок книжка Йоганнеса Іттена «Мистецтво кольору». Вона досить тоненька, на 100 сторінок. Читав тижні зо два, бо намагався запам’ятати і вчитатися в кожен рядок. Після неї я почав вивчати все про колір: комплементарність, симультанність та інші речі. В процесі натрапив на стріми Олександра Амбалова і зрозумів, що якби колись в художній школі мій викладач розповів мені про ті елементарні речі, про які розповідав він, можливо, я б став художником, а не фотографом. Виявилось, що за декілька місяців Амбалов давав декілька майстер-класів у Києві, тож я не роздумуючи поїхав. До речі, це був той березень, коли все завалило снігом. Наш потяг зупинився в районі Караваєвих дач і далі не міг рухатись. Я зрозумів, що запізнюсь на майстер-клас, якщо нічого не робитиму, вистрибнув з потяну і пішов крізь сніг, по коліях, до метро. Це було веселою пригодою.
Люди люблять неконструктивно критикувати. Я ненавиджу таку критику, хоча навчився певною мірою виносити з цього користь. Але й досі деякі кадри для мене настільки важливі, що я не наважуюсь на таке випробування, не показую фото, поки не буду в них упевнений.
Більшість людей, яких я фотографую, не є моделями, тому мені допомогає вища освіта психолога. Багато з ними спілкуюсь, дізнаюсь щось особливе.
Коли я працюю, мені все одно, яка стихія вирує навколо. В мене є фото, де дівчину з парасолькою накриває хвиля — це звичайна дівчина, яка працює в офісі. Тоді вона лишилась майже сухою, а мене хвиля чотири рази накрила повністю.
Заробляти фотографією можна по-різному. Якось я прогуляв усе літо і на кінець серпня в мене в кишені лишилось 18 грн, жодного замовлення і заощаджень. Я пішов у магазин, купив у кредит графічний планшет і почав шукати клієнтів. Знайшов двох фотографів, у яких було дуже багато замовлень і вони не встигали обробляти свої фото. За півтора місяці, працюючи по 6 годин на день, я оплатив кредит за планшет і вже заробляв достатньо для комфортного життя. Немає нічого неможливого, якщо ти хочеш бути крутим у певній сфері — постійно навчайся і практикуйся. Попрацювавши так півроку, я собі сказав, що більше ніколи не буду обробляти чужі фото, і повернувся до фотозйомки. Також я працював з типографіями, готував зображення до друку або проводив повний цикл роботи від зйомки до кінцевого продукту.
Якось замовник захотів зображення 300 на 400 пікселів роздрукувати на площі 1,5 на 2 метри. У нас була епічна розмова, коли я 15 хвилин буквально на пальцях пояснював йому, чому це неможливо. Я взяв зображення, збільшив до потрібно масштабу, показав величезні пікселі на екрані, на що він мені сказав: «Що ти зробив? Навіщо ти зіпсував картинку? Поверни назад».
Вчіть англійську. Дуже багато потрібної інформації, деталей, трендів знаходиться тільки на англомовних ресурсах чи в книгах. У нас можна знайти лише базові штуки.
Для натхнення мені достатньо життя навколо. Спостереження за людьми чи явищами часто дає набагато більше знань та натхнення, ніж будь-що інше. Якось я прийшов на Привоз, щоб пофотографувати сире м’ясо. За декілька хвилин до мене підійшов охоронець і сказав, що фотографувати заборонено. У відповідь я зачитав завчені права: згідно закону я можу фотографувати будь де, окрім державних та стратегічних об’єктів. Але охороні було чхати, голоси ставали гучніші і тому подібне. Насправді, мене перла ця ситуація, адже я вивчав усіх людей навколо: реакцію перехожих, торговців, охоронців. Врешті решт, довелось піти до рибних та овочевих рядів, а там всі виявились дуже забобонними і були впевнені, якщо я сфотографую продукцію, її ніхто не придбає.
Я би хотів попрацювати в National Geographic. Як туди потрапити? Спочатку потрібно декілька років попрацювати асистентом фотографа, що означає 20-годинний робочий день з одним вихідним на Новий рік. Вакансія передбачає, що ви будете робити все — від чистки оптики і обробки кадрів до підбору сорту кави для фотографа.
За 10 років моя шафа з технікою має стати в 10 разів більшою. Знаєш, більшість людей вважають, що ширококутник — це об’єктив для пейзажів. Я пейзажі знімаю на 70-200 і вирізаю шматок краєвиду, який мене зачіпає.
2 травня в Одесі було дуже «весело». Все починалося з ходи футбольних фанатів, про яку знають всі одесити. Фанати збираються двічі на місяць, запалюють фаєри, кричать свої кричалки і нікого не чіпають. Тоді на хвилі національного підйому фанати Металургу і нашого Чорноморця об’єднались та йшли разом, чого ніколи не траплялось. Я приїхав пофотографувати без особливої мети. В якийсь момент почалось пекло, купа міліції, вевешників, і якимось чином я опинився в середині тих подій. З третьої години і до десятої вечора я фотографував майже не припиняючи, тільки змінював одну за одною картки. Наступного ранку я оперативно відібрав фото, написав репортаж і закинув все це в декілька мережевих груп на кшталт Євромайдану. Наступного дня ці фото в мене придбало інформаційне агентство.
Ідея курсу «Основи кольорокорекції» з’явилась, коли я працював із кіношниками, фарбував декілька короткометражок. Там я познайомився з дівчиною фотографом, яка попросила навчити її поводитись з кольором. Я підготував коротенький курс і попросив її до початку навчання самостійно обробити фото. Після навчання вона взяла той самий кадр і обробила його знову. Різниця була разюча (див. нижче), вона не вірила своїм очам. А потім до мене все частіше почали звертатись за порадами, просили навчити. Тому я сів і систематизував свої знання. Не люблю лекторів, які переливають з пустого в порожнє — майстер-клас перш за все має бути максимально інформативним. Люблю, коли після моїх занять мозок у слухачів вибухає (сміється). Головне, чому я вчу своїх учнів — це не підкручувати контрасти, а думати, адже голова не для красивої зачіски. Зображення — це матеріал, з яким потрібно вміти працювати в різних площинах.
Я ніколи не був «мобільним» фотографом. Більше того, коли мене питають «а твоя камера відео знімає?», я намагаюсь не відповідати, бо дуже чітко розмежовую фото та відео. Знаєш, мікроскопом теж можна забивати цвяхи, кому як зручніше. Instagram мене дратує, бо я не можу в ньому збільшити фото, але в той же час я поважаю людей, які розвивають такий напрям фотографії. Є, наприклад, японський фешн-фотограф, який для себе в інстаграм фотографує речі, що гниють: сміття, фрукти, квіти.
Початківцям я раджу відкласти камеру. Спочатку треба взяти до рук мануал і прочитати його від «а» до «я». Є фотокурси, на яких протягом трьох занять людям розповідають що таке діафрагма. Щоб це дізнатись, потрібні дві хвилини — візьміть мануал і не витрачайте гроші на всіляку фігню. Далі переглядайте багато фото. Є всесвітньо відома агенція Magnum, почесним директором якої є Анрі Картьє-Брессон, один з метрів фотографії. Відкривайте підбірки Magnum, переглядайте страрі номери Vogue 40-х, 50-х років. Старі журнальні фото — це взагалі підручники з побудови кадру. Тоді люди зовсім по-іншому ставились до фотографії. Часом я хочу в минуле.
Фото: Андрій Боровський