«Електронна музика виховує роботів. — розповів засновник фолк-ансамблю «Божичі» Ілля Фетисов у інтерв’ю Gazeta.ua. — У поп-музиці нічого людського немає, тому її вплив, я вважаю, смертельний».
Нам стало цікаво подивитись на електронну музику очима видатного фольклориста, тому ми надіслали Іллі для рецензії новий альбом The Chemical Brothers. Ось що він відповів.
Я проклацав перший трек, мені вистачило. Відчуття, мабуть, як у людини, яка перший раз затягнулася цигаркою. Погано. У людей, які звикли весь час слухати таку музику, відчуття, певно, як у курця із великим досвідом — приємно і бадьорить.
Тут треба говорити про сутність та властивості музики взагалі, а не про конкретну групу зокрема. Насамперед треба зрозуміти, що фізичний рух, який виникає неусвідомлено у людини внаслідок музики є прямим відображенням цієї музики. З крупних науковців про це писав академік Академії педагогічних наук СРСР Борис Теплов. Всі знають, що притаманним рухом до електронної ритмічної музики (не говоримо про електронну шумову музику) є стрибки. Натомість притаманним рухом до народної музики є хитання. Отримуємо рівняння, в якому ми знаємо, що рівно організована пульсація (властивість електронної музики) викликає фізичний рух «стрибок». Якийсь невідомий нам принцип організації народної музики викликає фізичний рух «хитання». Щоби зрозуміти кардинальну відмінність у організації музики і впливі на людський організм між електронною та народною музикою, треба вирішити це рівняння.
Другий момент, про який треба говорити — це рух у музиці. Відносно чого рухається музика? Я впевнений, що більшість скаже, що музика рухається відносно часу. Але це неправильна відповідь. Один довгий звук теж рухається відносно часу, але руху в музиці не виникає. Звичайно, композитори-електронщики, які спеціалізуються на створенні музики із шумів, будуть стверджувати, що і один звук рухається, але, все ж таки, це не є музика.
Взагалі, якщо ми думаємо, що музика рухається відносно часу, то це самообман, бо час — це усвідомлюваний нами результат руху фізичного простору. Тому стверджувати, що музика рухається відносно часу, це те саме, що стверджувати, що музика рухається разом із нашою планетою відносно її осі чи відносно Сонця. Натомість, властивістю всього живого на планеті Земля є рух відносно всього мертвого. Також відомо із праць науковців, а насамперед Президента академії наук СРСР Володимира Вернадського, що все живе на планеті Земля має іншу організацію внутрішнього простору, ніж все неживе. Він довів, що внутрішній простір усього живого існує не у тривимірному просторі. Яскравим проявом цього є явища правизни та лівизни у всіх живих організмів, зокрема й рослин. Проте, через те, що все живе існує у тривимірному просторі, зовнішні форми всього живого, звичайно, мають всі ознаки евклідового тривимірного простору.
Враховуючи обмеженість території для висловлювань, підсумовуючи, можна стверджувати, що електронна ритмічна музика за своєю внутрішньою будовою відповідає будові неживої матерії, а народна музика — живої. Подробиці можна дізнатися у моїй лекції «Народна музика як відображення законів будови Всесвіту», що розміщена на каналі «Божичів» у Ютубі.
Ілля Фетисов — український фольклорист, музикант, журналіст, громадський діяч, співкерівник ансамблю українського автентичного співу «Божичі». Влаштовував байдаркові фольклорні експедиції і досліджував села вздовж річок Десна, Псел, Рось, Вовча, Самара, Ворскла, Оріль, Південний Буг, Айдар, Сіверський Донець, Бик. Створив і очолив Всеукраїнську асоціацію молодих дослідників фольклору. З 1997 до 2014 був членом Комуністичної партії України. (Вікіпедія)