Хто така Хільдур Гуднадоттір: 7 фактів про нову зірку музики для кіно («Джокер», «Чорнобиль»)

07 января 2020

895

0

За останні кілька місяців у кіношних колах навряд про когось із композиторів говорили більше, ніж про Хільдур Гуднадоттір. Стрімке зростання підтвердив і «Золотий Глобус» за музику до фільму «Джокер» Тодда Філліпса. 37-річна ісландка стала першою жінкою в історії премії, яка одноосібно перемогла в категорії саундтреків — раніше тут відзначилася лише Ліза Жеррар як співавторка Ханса Циммера за «Гладіатор» у 2000-му.

Ось що ще варто знати про нову надію Голлівуду, талановиту композиторку, яку найближчим часом обговорюватимуть дедалі більше.

 

Хільдур з п’яти років грає на віолончелі. Дівчина здобувала класичну освіту, та її завжди гнітив той факт, що існує якийсь «правильний спосіб» гри. Лише багато років потому, позбувшись рамок сприйняття, вона відчула зв’язок із інструментом, а далі стала невпинно розширювати палітру можливостей: у дебютному сольному альбомі «Mount A» 2006 року Гуднадоттір створила репетативні звукові ландшафти з використанням віолончелі, вібрафона, гамелана, екзотичних струнних на кшталт монгольського кхуура та іспанської гамби.


 
Дівчина грає на специфічних інструментах, створених спеціально для неї. Один із них — хеллдорофон, ісландська електроакустична віолончель із окремими звукознімачами для кожної струни та вбудованим фідбеком. «Вона створює стільки шуму! — каже Хільдур у інтерв’ю журналу The Reykjavík Grapevine. — І взагалі непередбачувана, дуже жива. Я маю бути на 100% увімкнена в процес, не так поведу плечем — і вб’ю весь звук. Сольні виступи можуть бути нудними, але енергія зовсім інша, коли колега на сцені — інструмент — має власні ідеї». Другий винахід для артистки настільки особистий, що вона дала йому ім’я — Омар. Це суміш віолончелі та гамби, результат восьмирічного проектування. Інструмент водночас і легкий, що дозволяє Хільдур гастролювати з дитиною, і має потужне звучання, тож коли вона виступає із надгучними альтернативними металістами Sunn O))), навіть делікатні звуки запросто розрізають найжирніші гітарні нашарування, додаючи їм спецій.


 
 

Гуднадоттір попрацювала з багатьма відомими музикантами у розмаїтих жанрах. Зокрема записувала класичну або модифіковану віолончель для опери The Knife, альбомів електронщиків Бена Фроста і Pan Sonic, найсвіжіших платівок Sunn O))). Коли легенди індастріалу Throbbing Gristle готували живий саундтрек до фільму Дерека Джармена «У тіні сонця» (1980), композиторка зробила для них аранжування хору і виступила на розігріві. Серед інших колабораторів варто згадати Рюіті Сакамото — його музика до фільму «Легенди Г’ю Гласса» Іньярріту оздоблена саме віолончеллю Хільдур. Також із 15 років дівчина грала у експериментальному гурті Múm.

 

Хільдур — близька соратниця Йоханна Йоханнссона, і присутня у більшості проектів композитора або на струнних, або на вокалі, або як творчий друг. Задля цього вони навіть облаштували студії у сусідніх кімнатах у берлінському Кройцбергу, де зокрема створили разом саундтрек до фільму «Марія Магдалина» Гарта Девіса — останній проект Йоханнссона перед смертю в лютому 2018-го.

 

Режисер Тодд Філліпс попросив її писати музику до «Джокера» по чорновику сценарію, за місяці до початку зйомок. Сидячи за віолончеллю, Хільдур довго намагалася взяти першу ноту, знайти звук, манеру, характер. «Нота наче вдарила мене в груди, а за нею послідувала фізична реакція, відбувся рух, я знайшла його голос, знайшла, що він хотів сказати» — каже композиторка виданню The Guardian. Коли Філліпс знімав сцену, де Джокер повертається до ванної кімнати після першого вбивства, то все ще розмірковував, як показати трансформацію головного героя. Режисер увімкнув на майданчику музику Гуднадоттір, і Хоакін Фенікс відреагував імпровізованим танцем. Це був той самий момент істини, який вони шукали.

 

Нещодавно Хільдур також створила саундтрек до серіалу «Чорнобиль». Для цього вона злітала в Литву і записала багато годин ембієнтних шумів навколо закинутої АЕС, де розгортались зйомки. Гуднадоттір хотіла виразити складні почуття і думки в головах людей, яких охопила катастрофа, та щоб електростанція і радіація навколо неї були самостійним голосом у цій історії. «Я не знала, як усе звучатиме, тож це нагадувало полювання на скарби. Ти їдеш туди з абсолютно відкритими вухами і просто слухаєш».

 

    Ще більше музики — у нашому каналі у Telegram.

Фільм про Gorillaz покажуть у кінотеатрах України: ось що про нього відомо