Мурахи — це новий підхід до благодійності. Тут хто завгодно може продати що завгодно, а всі виручені кошти підуть на допомогу армії, потерпілим та біженцям.
Автор проекту Дмитро Федоренко розповів нам про механіку, перші успіхи, перспективи та про те, які позитивні речі може дати суспільству війна.
Поява ідеї
Взимку всі ми жили подіями в країні і допомагали як могли — своїми коштами, ресурсами, руками. Потім революція скінчилась, прийшла війна, бізнеси почали стагнувати, в якийсь момент гроші просто закінчились, але потреба в допомозі не зменшилась.
Улітку я почав працювати в травматології Київського клінічного госпіталю: піднімав поранених на каталки, возив в операційні, на процедури, на вулицю. Виділяв собі один день на тиждень і їздив туди.
Ідея самих Мурах виникла, коли я замовляв собі шафу на балкон, щоб скласти туди всі речі, якими вже не користуюсь — одяг, стару техніку. Я подивився на все це і зрозумів: ці речі мені не потрібні, але викинути я їх не можу, бо колись вони були дійсно дорогими. Тож ми вирішили зробити онлайн-барахолку, де хто завгодно може продати що завгодно, а всі виручені гроші підуть на соціальні потреби.
Плекаю надію, що історія з самоорганізацією українців, яка розвилась узимку, продовжиться, а ми надамо їй простого інструментарію
Мотивація
Наразі ми стрімко бідніємо, але потреба в товарно-грошових відносинах все одно буде зберігатись, просто ми купуватимемо товари дешевше. Це об’єктивна реальність. Тому Мурахи — це мотивація для людей, які ніколи в житті не займались інтернет-продажом, зробити перший крок до благодійництва і перший крок до розпродажу речей, які їм більше не потрібні.
Наприклад, в моєї знайомої, яка вже взяла участь у проекті, є сукні світових брендів, які вона вдягнула двічі чи тричі, а тепер може продати їх через наш проект і допомогти людям.
Аналоги в Україні та світі
Сьогодні в Україні немає подібних ініціатив. У світовій практиці аналогом нашого проекту є магазини при церквах у США: люди можуть принести туди свою стару побутову техніку чи інші речі, церква продає цей крам, а виручені кошти направляються на соціальні програми. У нашому випадку ми намагаємось зробити єдину, унікальну онлайн-систему — благодійну торгову платформу.
««Для того, щоб люди нам повірили, Мурахи мають стати сильним брендом»
Команда
У липні ми почали збирати команду, я одразу звернувся до друга, Валерія Мірочника, який є засновником Міжнародного благодійного фонду «Україна! Я за тебе!». Не хотів реєструвати благодійний фонд, тому запропонував допомогу вже існуючому. Вони одразу погодились, а далі в нас з’явилось ще дві людини — Тетяна Мокренко, яка займається pr-просуванням, та Ольга Антонова, на ній всі адміністративні обов’язки. Це вся команда.
Розподіл коштів
Наразі ми допомагаємо п’ятьом волонтерським ініціативам: Народний тил, Народний госпіталь, Армія SOS, Повернись живим, Підтримай армію України. Ми знаємо їхніх засновників, цікавимось їхньою діяльністю і особисто приймаємо участь у їхніх ініціативах.
Наша система є фандрайзинговою платформою, тобто, акумулює гроші. Далі експертна рада розподіляє бюджет згідно наявних потреб. У Мурах заявлені три основні напрями допомоги: спорядження для армії, лікування потерпілих, допомога біженцям. Наразі в Україні можуть по-різному ставитись до біженців, від співчуття до відкритого негативу, але якщо когось не влаштовує наш принцип розподілу коштів, якщо людина страждає ксенофобією — це її особиста проблема.
Модерація товарів
Ми модеруємо товари на предмет спаму та розмірів. На сьогодні ми не маємо змоги доставляти великогабаритні товари: шафи, роялі чи холодильники. По-перше, є ризик шахрайства. По-друге, якщо буде повернення таких товарів, то наша система повинна буде оплатити їх, а це дорого. Скоро ми детально розповімо на платформі про категорії товарів, які можна продати/купити.
Прозорість
Ми плануємо постійно звітувати про свою роботу і раз на квартал будемо проходити аудит у міжнародній компанії. Поки не визначились, у якій саме, бо у багатьох аудиторських компаній є обмеження по роботі з організаціями, пов’язаними з військовими.
Звичайно, ми будемо просувати себе реальними справами. Для того, щоб люди нам повірили, Мурахи мають стати сильним брендом з потужною соціально-ціннісною складовою.
Перші успіхи
Ми презентували Мурах на ярмарці «У пошуках Made in Ukraine». Зібрали на нашому стенді 5000 грн і передали в Київський військовий госпіталь пораненому бійцю Руслану Рудому.
Саме через платформу ми ще нікому не допомогли, адже тільки-тільки запустились і збираємо пул товарів. Особисто я виклав на продаж чотири айфони. Скоро поїду розбирати батьківський гараж (посміхається). Усі мої друзі теж зараз активно виставляють речі на продаж. До речі, першим товаром, розміщеним на Мурахах, була норкова шуба.
Війна вивільняє творчий потенціал, стимулює науково-технічний і гуманітарний розвиток будь-якого суспільства
Мобільний додаток
У нас люди взагалі не готові віддавати, а якщо це ще й незручно, вони ніколи не стануть цим займатись. Тому потрібно максимально спростити шлях благодійності. Зараз у нас на платформі є невелика проблема із завантаженням товарів: людина має піти, сфотографувати товар, перенести фото на комп’ютер, завантажити на платформу. Але, якщо ми створимо додаток для телефону, в якому користувач зможе сфотографувати товар, автоматично отримати його габарити і одразу надіслати на платформу, я впевнений, що кількість благодійників збільшиться. Тому зараз ми шукаємо розробників, які зможуть втілити мобільний додаток Мурахи.
Плани
Я хочу, щоб платформа вийшла за рамки онлайну, переросла у великий громадський рух самоорганізації, самодопомоги. Щоб Мурахи стали всесвітньою толокою, де люди самі вирішують свої проблеми і не звертаються до держави чи фондів. Плекаю надію, що історія з самоорганізацією українців, яка розвилась узимку, продовжиться, а ми надамо їй простого інструментарію.
Війна закінчиться, але проблеми дитячої онкології, інвалідів, безпритульних тварин лишаються і їх потрібно вирішувати. Ми бачимо, що держава не здатна на це, вона може і хоче, але внутрішньо не готова до цього.
Війна
Згідно з Макіавеллі, кожна війна приносить і хороші речі — головним чином, консолідацію суспільства. Вона вивільняє творчий потенціал, стимулює науково-технічний і гуманітарний розвиток будь-якого суспільства. Кожна людина проявляє себе по-новому. Те, що в кожному було закладено природою, вихованням, соціумом — це все чаїлось до певного моменту і людина могла не реалізувати себе.
Ми тільки почали розвивати ще один виток нашого суспільства — увагу до соціальних проблем. Фактично це шлях, який пройшли всі західні демократії, адже вони спочатку орієнтувались на монарха, потім через війни, революції, соціальну нестабільність в них з’явились демократичні інститути, далі вони переорієнтувались на себе і зрозуміли, що саме люди є творцями своєї держави і нації. І тільки після всіх цих кроків з’явилась західна ідеологія, коли людина є творцем свого щастя. Ми знаходимось якраз на цьому переламному етапі і я впевнений, що цього разу ми дійдемо до цієї ідеї.
Наостанок
Ми будуємо єдиний великий громадський рух. Це наша амбіція. Нещодавно мій друг сказав фразу, яка стала для мене особисто і для проекту Мурахи своєрідним посилом: «По зернятку, по гілочці — і завалимо ведмедя». Це і є сила мурашнику. Ми — маленькі мурахи. Але коли збираємося разом, ми — сила.