20–22 вересня у Києві та 4–6 жовтня у Харкові відбудеться FRONTIER VR Art Festival, що об'єднає експозиції у матеріальній, віртуальній та доповненій реальностях, шоукейси з використання технологій у культурі, виступи віджеїв, екскурсії, VR-вечірки. З такої нагоди команда фестивалю підготувала для читачів Comma хроніку VR-прориву в музичній індустрії.
У 2015-му YouTube та Facebook заявили про підтримку нового формату відео: огляд на 360° дозволив бачити все, що відбувається навколо, та наблизив глядача до участі в подіях. Музичні проекти у цьому форматі почали з’являтись один за одним.
Чи не найпершою успішною артисткою в свіжій сфері стала Бйорк. У кліпі «Stonemilker» співачка танцює на чорному піщаному пляжі, її важко спіймати поглядом, вона переміщується у просторі, розлітаючись на частини та знову збираючись у ціле в іншому місці. Через два роки Бйорк представила відео «Notget» вже у повноцінній віртуальній реальності, а буквально тиждень тому анонсувала VR-версію всього альбому «Vulnicura» з унікальними світами до кожного треку. Мабуть, найавангардніший із цих світів — всередині ротової порожнини під «Mouth Mantra».
Хочеться більшого? VR-проект Лос-анджелеської філармонії — це П’ята симфонія Бетховена, заради якої не треба вдягати костюм і йти до фешенебельної зали. Більше того, поки музиканти грають класику, глядач може поблукати оркестровою ямою та зазирнути з-за плеча кожному майстру.
Ще один приклад — Childish Gambino, який у 2016-му випустив вінілову платівку «Awaken, My Love!» у комплекті з кардбордом і доступом до живих записів у VR.
У 2017-му в музичній індустрії почався бум віртуальної реальності. Анімаційний кліп Gorillaz «Saturnz Barz 360°», доступний як для браузеру, так і для VR-гарнітури, набрав понад 3 млн переглядів усього за дві доби. Ще ніколи світ знаменитих мультиплікаційних музикантів не здавався таким справжнім. Глядач подорожує їхньою оселею, а в певний момент потрапляє навіть у космос у стилі Стенлі Кубрика.
Тоді ж The Chemical Brothers створили кліп-гру у віртуальній реальності «Under Neon Lights», де маленька спритна дівчинка біжить таємничими уявними ландшафтами.
Паралельно на ринку музичного VR почали з’являтися цілі спеціалізовані платформи. Зокрема Amplify VR для перегляду кліпів з можливістю взаємодіяти зі змістом та змінювати звук. А якщо і цього замало, можна спробувати Music Room VR, в якому ви вдягаєте окуляри, берете в руки контролери і граєте на будь-яких інструментах. Процес настільки реалістичний, що пальці можуть ковзати по клавішах, а палички — відстрибувати від поверхні барабану.
У створенні відео в VR є два основних підходи: максимально схожа до реальності картинка та цілком новий світ. В обох випадках звук має бути ідеальним, інакше глядач матиме ефект «зловісної долини» — коли щось виглядає надто справжнім, але якась мала невідповідність провокує необґрунтований страх, відразу, огиду. Важливо відчувати межу, коли звук стає неприроднім або починає різати слух, до того ж саунд-дизайн має бути адаптивним до середовища.
Віртуальна реальність швидко зросла як явище і в концертній індустрії. Три роки тому фестиваль Coachella у співпраці з Vantage.tv створив відео 360° з виступами артистів та прогулянкою по території.
Влітку 2018-го на тому ж фесті Емінем вперше представив своє нове шоу із доповненою реальністю: присутні могли направити смартфони в бік сцени та побачити, як велетенська копія репера ловить руками гелікоптери серед хмарочосів, а ракети під прапором США злітають у небо і бомблять усе навкруги. Оскільки люди на концертах і так регулярно тримають телефони перед собою, Ем вирішив цим скористатися.
Відео 360° та AR на фестивалях — плюшки, які вже не так дивують затятих музичних фанатів. Наступний рівень — інтимні виступи їхніх кумирів у іншому вимірі.
Рік тому концерт в уявному світі записала Імоджен Хіп за підтримки стартапу TheWaveVR, який розробив «віртуальний досвід» для альбомів TOKiMONSTA та The Glitch Mob. А нещодавно співачка Ліндсі Стірлінг пішла далі і вивела VR-шоу у прямий ефір: вона співала у студії перед монітором, а в онлайні мультиплікаційний аватар Ліндсі співав для глядачів-користувачів VR-шоломів, які завантажили додаток та приєдналися до трансляції.
Кілька тижнів тому з подібним концертом на платформі Oculus Venue виступила співачка Біллі Айліш. Швидко розпродані квитки, проблеми зі здоров’ям, логістика та інші перешкоди вже не стають на заваді прихильникам.
Придбавши VR-шолом один раз, надалі потрібно буде купувати лише доступ до відео. Так працює, наприклад, стартап Melody VR, який записує концерти у віртуальній реальності та дає змогу переглянути архівні записи та прямі ефіри. Серед артистів тут представлені Kasabian, Грегорі Портер, Royal Blood, Льюїс Капальді, Том Уокер, Kygo, Fleet Foxes, The Streets, The Horrors, Placebo, Post Malone, Wiz Khalifa, а також Imagine Dragons в знаменитому амфітеатрі Red Rocks, Years & Years у Roundhouse, Jamiroquai в O2 та The Kooks із приватним концертом.
Ще один свіжий формат — віджеїнг у VR. Створення цілого візуального світу, який народжується у вас на очах під музику в радіоефірі, на вечірці чи будь-якій іншій події. Минулого року на конференції інновацій CES у Лас-Вегасі Microdose VR представили відеомікс у віртуальній реальності.
Поки що більшість музичних проектів у VR та AR — лише тестування наявних можливостей. Нові світи тільки починають формуватися. Та розвиток технологій за п’ять років доводить: наступний рівень зовсім поруч.