Карантин і реанімація, копи й гуси, вірші Стуса й Іздрика. Від Калуша до Лілонгве, від Херсона до Антарктиди. Список поданий в алфавітному порядку.
Плейлист: Deezer | Spotify.
Бумбокс — Ангела
Пісня увійшла до альбому «Таємний код: Рубікон» 2019 року, проте стала знаковою разом із кліпом саме восени 2020-го. Справа Ріффмастера, український паспорт, мапа Донецької області зі встромленими ножами, автомат Калашникова, бинти, кадило, хрестик, перебинтована рана, протигаз у крові, мікрофон у наручниках, пакет гречки, нашивки поліції та беркутів — в стилі символізму класичних голандських натюрмортів перед глядачем постає Україна як вона є, а також складна історія її незалежності. Ідея належить фронтмену Андрію Хливнюку, в режисерське крісло сів Стас Гуренко.
вагоновожатые — Касета
Я — касета з пожованою плівкою.
Першого типу. З каталогу UNESCO.
Цілком типового. Думаю як далі жити.
У новій пісні старічуль на рідкість м’який голос і як завжди точена лірика, насичена смислами до рівня абстрактного символізму, поєднуються із соковитим і зернистим продакшном, качовим попри стриманість. Роботу екранізували у зоні відчуження Чорнобильської АЕС у рамках проєкту «Звуки Чорнобиля», створивши додатковий наратив. Також варто згадати свіжий екшн-трек гурту — тему до серіалу «Sex, Insta i ZNO».
Время и Стекло — Навсегда/Никогда
Каждый по приколу набил по слову
Поменялся смысл этих слов по новой
Попри все, ВиС були грандіозним явищем. Дивіться самі: винятково яскраві, самодостатні, прицільні як за кількістю хітів, так і за живим зв’язком із підлітковою аудиторією. «Навсегда/Никогда» — пісня 2019-го і кліп 2020-го — це досконало втілена лірична кода. Велике прощання великого поп-гурту. А в якості постскриптуму і «сцени після титрів» — елегантно переаранжована ретро-версія для мюзиклу Монатіка «Ритм».
Джозерс — Останнє Прощавай feat. Grisly Faye
Час не грає ролі, бо останнє «прощавай» — це лиш «до скорого»
Колаборація двох сольних музикантів, двох друзів, яких розділила відстань. Сергій Воронов у Києві робить музику в гурті Джозерс та сольних проєктах ohnovorohno й Халепа. Маргарита Кулічова після двох років навчання між Лісабоном, Таллінном і Единбургом повернулася до Португалії отримувати докторську ступінь із саунд-дизайну і кінокомпозиторства та писати новий альбом Grisly Faye. «Останнє прощавай» — невідворотно щирий і трохи фаталістичний діалог про зв’язок попри будь-які перешкоди.
Джон Дір — гуси спасли рим
Шо ти знаєш про жизнь? Шо ти знаєш про іскуство?
Шо ти знаєш про Дрєвній Рим? Ти ж всього лиш гуска…
Парадокси цивілізації, виклики гуманізму, складність екзистенційних пошуків та біологічний екскурс, що кидає виклик уявленням про верховенство видів, майстерно втілені у пісні сільського філософа і сподвижника Курган & Agregat через призму інтеракції дяді Толі й гуски.
Ешелон — Треба йти
А хулі ти хотів?
Проживай житуху так, ніби в тебе лишилось як в котів
Під’їзди епосом кормлять аби ти не звіздів
Підріс, бачив, колотиш понти
Ти нюхаєш діч, а не куриш бланти
Впевнена читка Вохи й Мікромена в поєднанні з пружними олдскульними бітами дає якісний флоу в дусі класики хіп-хопу. Якщо почнете похитувати головою в такт, послухайте весь минулорічний альбом гурту — «Колишні люди».
Ницо Потворно — Реанімація
Як резинова рукавичка надулась поломана рука
Два шва біля брови, синяк, розбита голова
Біла стеля як завжди схожа на рай
Так кінчається рок-н-рол. Це дно. Край.
Якось після шумної та мутної київської ночі Сергій Гусак прокинувся у реанімації зі зламаною рукою, синяками, подряпинами, без грошей, телефону та ключів від квартири. Ця пригода стала ключовою для його однойменного EP. Трек «Реанімація» — це тягучий альтернативний хіп-хоп з грубим бітом і щирою spoken word історією, сповненою тієї ж самоіронії, що й обкладинка з модними окулярами, модною сорочкою, модним гіпсом і пивом «Жива легенда».
[O] — Там, куди я йду
Коли я була мала,
З квітами балакала,
Птахам весну кликала,
Співала-гукала, гурррра!
Сонячний танцювальний хіт, напакований нарочитими хуками, із гнучкою й грайливою вокальною лінією. Доповнює його динамічний кліп басиста гурту Єгора Гавриленка: в ньому усміхнена лідерка Ольга Чернишова з калейдоскопічною швидкістю змінює барвисті образи, кожен із яких так само стає окремим хуком, і кожен міг би стати іконічним. Може здатися, що це історія про те, як Олі добре на душі в Барселоні, де знімали відео — та насправді вона про те, як нести сонячні дощі, куди б ви не йшли.
паліндром — не дожив
Ще й до жнив не дожив,
В полі жита не жав.
Досі — не долюбив,
І не жив, і не жаль.
Степан Бурбан читає ваговиті, сповнені життєвої сили й розпачу вірші Василя Стуса під такий же ваговитий барабанний біт у пісні до документальної стрічки «Ваш Василь». Слова приспіву багаті на алітерації й асонанси, що робить їх ідеальним матеріалом для хіп-хопу, але Паліндром не просто вправно втілює цю ідею — він проживає кожний рядок.
Покруч — Танго
Дорога додому відома
Навколо гостріші за ніж
Уламки мого підсвідомого
Ітиму туди босоніж
Епічний альтернативний супергурт учасників «ТОЛ», Vivienne Mort і MegamasS перервав трирічну тишу могутнім сплеском. Розлогий романс із щільним, кріпким звучанням Покруч інтерпретує як історію про зиму очима машиністки літнього потяга з усіма її роздумами, спогадами та мріями, навіяними незвичними зимовими коліями. Наступна зупинка за словами музикантів — довгоочікуваний повноформатний дебютник.
Стасік — Не відводь очей
Я співатиму славу поліському Господу,
Це просто період такий напіврозпаду,
Я скоро розквітну всередині й зовні,
А ти будеш у зоні, в довічній френдзоні
Різке мінімал-техно, холодний речитатив і пронизливий народний вокал стають на противагу багатошаровому образу сліпої зони в четвертій пісні Анастасії Шевченко. Обривання фіналу замість спалаху лише після двох хвилин дає надію на інтро перед релізом більшої форми.
Тонка — Таємна зброя
Відпусти мене
Дай мені повітря
Інакше буду я не я
Ми не цього хотіли
Як ми вже згадували в добірці альбомів 2020-го, цю пісню мали б крутити на українських хіт-радіостанціях щогодини. Це м’яка, вишукана поп-музика із посилом про сміливість, впевненість у собі й пошуку себе.
Христина Халімонова — Не сьогодні
Кажуть, в любові сила,
але дарма
я її впустила.
Нащо мені така,
гляньте, що вона наробила?
Найзахопливіше нове ім’я. Київська музикантка й художниця Христина Халімонова вже десять років виступає на музичних фестивалях від «Трипільського кола» і «Гогольфесту» до «Форуму видавців» і «Книжкового арсеналу», а також збирає і множить прихильників на інтимних концертах. Тепер вона нарешті стане відкриттям для ширшої аудиторії, адже почала записуватися й видаватися.
Пісні Христини — поетичні зізнання та меланхолійні роздуми, часто дивовижним чином водночас гіркі й світлі. Через поєднання простоти й глибини, стриманості й пристрасті, нетривіальний підхід до інструментування, а також тонку гру з вокалом — мелодикою, тембром, вимовою — Халімонова з перших релізів справляє враження зрілої артистки. «Не сьогодні» при цьому має легкий післясмак тріп-хопу і Джеймса Блейка через повільне й сумливе семпльоване фортепіано. Дебют пройшов незаслужено тихо, проте це дає авторці простір і час для зваження наступних кроків.
alyona alyona — Сумно
Тільки б діти плакать не хотіли
Як тепло віддати, із поламаного тіла?
Як зібрати душу із уламків на підлозі?
Повесні, коли сьогодні осінь
Головна реперка країни у 2020-му притримала повноформатний альбом, проте засвітила міріади розмаїтих сольних синглів і колаборацій. Та ця робота вирізняється з-поміж інших. Перше — текст, повний складних зізнань і ще складніших питань. Друге — щемка екранізація, що стала важливим соціальним проєктом. Героїня кліпу Анастасія Лугова була жорстоко побита при спробі зґвалтування на очах у маленького сина у потязі Маріуполь–Київ. Навколо неконтрольованого насилля, незахищеності жінок і замовчування проблем у нашій країні все ще критично мало дискурсу взагалі та його якісного мистецького осмислення зокрема.
Blooms Corda — Ідеальний ранок
Це твій ідеальний ранок
Ідеальний ранок (уууу!)
Коли твій ранок починається з повітряних мінімалістичних барабанів, приємних фортепіанних акордів, граціозного соло на кларнеті, ніжного співу Данила Галика та ще ніжніших бек-вокалів Grisly Faye та Sophistication, він може бути тільки ідеальним.
dakhabrakha — Lado
Ой Ладо, ой момиче младо
бере момиче младо
«Ой Ладо, ой дівчина молода, збирає траву вона». Лункий танцювальний номер, добре відомий фанам ДахиБрахи як один із кульмінаційних на концертах (якщо у гурту взагалі є інші), базується на болгарській і українській народних піснях та несеться мов хмільне міжнародне весільне гуляння — із тих, що можуть тривати тиждень, а запам’ятовуються на все життя.
Freel — Ей, Люди
Ей, люди! Давайте вже радіти
Ей люди, давайте довго жити
Зростати над собою і любити
Тих, хто біля нас, люди
Гострий на мову репер Фріл не має потреби в чужих текстах, проте цей вірш Олександра Сидоренка aka Фоззі з ТНМК відчув як власний. Хто ж із нас не розділяє мрію двох героїв хіп-хопу, щоб телебачення замість хайпу й насилля транслювало любов до ближніх і важливість зростання над собою.
Jonathan Livingston — Пил
Що відчував,
Коли літав,
Пам’ятаєш?
Що ти шукав,
Коли все мав,
Досі не знаєш
Менестрелі жаги й смутку привідкривають завісу дебютного повноформатного альбому. «Пил» — балада спустошеності, емоційної втоми й провалювання в декаданс. Наче прогулянка по дну мертвого озера, яка й зображена у кліпі, знятому в Вірменії.
KALUSH — Вайб
Вайб не заникати
Вайб не заникати
Вайб не заникати
Вайб Вайб Вайб Вайб
Як і alyona alyona, підписанти її лейблу Enko тримають у рукаві дебютник і розкидаються козирними синглами. Головним атракціоном у цій пісні традиційно зостаєтьтся ексцентричний флоу Псючого Сина, покладений на якісні біти. Це не просто вайб. Це «уайб».
Komissiya — Грустный Фанк
Лихорадка вечера меня зовёт. Лакированные туфли, старомодный клёш
И музыка — ответ на всё. Музыка — ответ на всё.
Після англомовного пост-панку в дебютнику та російськомовного хардкор-панку в двох ЕР, київські бешкетники Komissiya скинули шкіру та стали зовсім іншим гуртом. Тепер вони грають диско-фанк, який і звучить саме як зіграний інді-музикантами диско-фанк — з косплеєм гітарок Найла Роджерса, ритмічно стиснений, і від того також трошки «грусний», та заразом завзятий і насичений локальним колоритом. Схоже, це далеко не останнє їхнє перетворення.
krapka;KOMA — Sweet Distraction
My sweet distraction
Hate to see you leave
It took so long to get
That I’m intolerant to sweet
Львівський електронний дует заявив про себе трохи більш як рік тому, а вже має в доробку ЕР та виступи у Львові, Києві, Дніпрі, Амстердамі й іспанському містечку Малага. «Sweet Distraction» — одна з перших пісень Крапки й Коми. Це аскетичний приджазований тріп-хоп — практично Submotion Orchestra на мінімалках — який виграє через лаконічний текст і гру з ритмом.
KRECHET — Копи бомжі
Мої кишені порожні (пусті)
Копи на районі бомжі
В українському хіп-хопі мало б бути більше мальовничих панчів, направлених проти поліцейського свавілля. У 2020-му найоригінальніші та влучні рядки про стосунки поліціянтів і звичайних громадян втілив новий таємничий репер, асоційований із лейблом Аліни Паш Bitanga Blood. За останні пів року артист випустив вже два альбоми — «Пишність» і «Україностан». Через комічний фальцетовий флоу йому б личив фіт із 645AR.
KRUTЬ — Забери мене до себе на Різдво
Я так стомилась бігати
У джунглях з високих будинків,
І полікує цей синдром
Виключно твоя любов
Особиста лірика Марини Круть — як самотня прогулянка порожніми святвечірніми вулицями — сповнена сезонної меланхолії та зігріваючої надії на різдвяні дива. Від чистих, пронизливо світлих балад діснеївських героїнь її відділяє тільки вино принцевого тата.
La Horsa Bianca — Encyclica
Здіймається хвиля і нас піднімає угору
Під нами вже сонце і майже невидна земля
Поглинули нас, об’єднавшись, безкраї два моря
Стихія несе нас безвольних немов немовлят
Рядки калуського поета Юрія Іздрика — про стихію, плинні стани, вміння відпускати контроль, розширювати свідомість і любити — знаходять досконале музичне втілення у пливкій оптимістичній психоделіці гурту з Харкова. Пісня відкриває альбом «Diluvian Beat», задаючи настрій для подальшої хвилюючої подорожі.
MC Брехунець — Дивись Не Впади
Закохався восени
Любий друже, не ходи туди
Це метафізичний глюк
Пандемія мозкових сполук
Продуктивний дніпровський музикант, учасник гурту Kurs Valüt та ідеолог нового лейблу Dnipropop, в іронічній пост-панк манері нагадує, що у кохання буває прикрий вайб. Трек увійшов до першої збірки Dnipropop — «Rezidentura 01».
Ofliyan feat. Yulia Yurina — Псих
Давай зустрінемося посеред міста
Давай поводитися ніби таємні агенти
Я покажу тобі свою слабке місце
Я згодна бути поруч, але окремо
Пісня увійшла до міні-альбому Ofliyan «Победительница» 2019 року, та стала дуетом саме у 2020-му, і від того набула додаткового шарму, навіть особливої тілесності. Доповнена зі смаком зробленим DIY-ним кліпом, вона втілює образ жаги й флірту за межею дозволеного.
ONUKA — Сеанс
Ой, світе ясний
Поясни мої сни
В темному місці вони
Заквітають в ночі
Ната Жижченко вміє поєднувати пісні з чіпкими персональними історіями, та ця, напевно, найбільш особиста. За лаконічним текстом на межі абстрактності ховаються думки про сина Сашка з тих часів, коли артистка готувалася стати мамою. Кліп у певному сенсі візуалізує ці думки у вигляді фантасмагоричного сну, повного метафор та химерних втілень внутрішніх страхів і сумнівів.
Palmo X & cutmylips — Over You
You don’t understand me, right?
Okay that’s enough for me
Not for me
Стильний танцювальний трек із пливким басом і брейкбітовим ритмом, натхненний UK garage та future bass. А в центрі — заворожливий вокал львівської продюсерки Palmo X, до того ж розкладений на семпли.
Pianoбой — Дай руку
Ну и что, что мы с тобой едва знакомы
Ну и что, что прыгали с разных льдин
Год пройдёт, начнётся новый
Если хочешь жить — не жди
На початку карантину було цікаво, як музиканти візьмуться опрацювати й концептуалізувати ці дивні часи. Одним із перших висловився Дмитро Шуров із альбомом «Заброшка» — наслідком домашньо-студійної ізоляції. Зовсім нові та переосмислені невидані пісні постали в акустичних, камерних формах. Колись пісня «Спутники» з дебютника Pianoбоя закінчувалася рефреном «Дай руку мне». Ці ж рядки стають першими в новому альбомі й ведуть за собою композицію, що після помпезного і глянцевого «ХІСТОРІ» звучить як ковток свіжого повітря.
Polje — Человек из Херсона
Человек из Херсона
Лежал и умирал
На золотой земле
Лежал и умирал
Человек из Херсона
Прокинувшись одного ранку після неспокійного сну, Грегор Замза виявив, що він — Людина з Херсона. Знервований циклічний вокал, холодна прудка музика — це ліричний герой пісні агонізує посеред авторитарної повсякденності.
Postman — Антарктида
Антарктида
Де твої береги?
Час невпинно
Відносить мене туди
Нарвали всю зиму живуть відрізані від океану, а коли настає весна, айсберги тріскаються, і цими тріщинами вони випливають. Побачивши це в документалці BBC, сидячи в Берліні на початку першого локдауну, Костянтин Почтар теж захотів кудись втекти. Швидко з’явилася пісня «Антарктида» і відео, зняте з першого дубля на балконі друга. Це спонтанно і тонко втілена емоція розгубленості, крихкої як лід надії та обережної замріяності. А вже найближчої п’ятниці, 5 лютого, пісня зазвучить у студійній версії та мальовничому кліпі.
Ragapop — Gordosti
Горе вам, горе, людські покоління!
Поки живі, ви мов тінь та марна
Бо чи ж бува кому більшеє щастя
Як коли сам себе чує щасливим
І з тим чуттям умира?
Потужне тріо Ragapop заявило про себе в травні 2020 цією піснею і карантинним відео. Текст, скомпільований із двох хорів, уперше прозвучав наприкінці двохтисячних у постановці «Едіп. Софокл» Влада Троїцького за п’єсою в перекладі Івана Франка, де грали майбутні учасниці Dakh Daughters Руслана Хазіпова та Ганна Нікітіна. Пізніше все це трансформувалося у виставу «Собача будка» в театрі «Дах». А тепер історія набула нових сенсів у гурті Руслани, Ганни та продюсера Антона Очеретяного. «Gordosti» — це електричний струм. Замість електростанції — гостра лірика, гнучко артикульована подача, настояна й похмура тріп-хопова синтетика та влучні акценти електрогітари.
SAMUUM — Maria
Україно-вірменський гурт привернув до себе увагу з першої пісні. «Maria» — це хваткий етно-поп із додаванням хіп-хопової читки, який викриває скрутне становище жінки в близькосхідному суспільстві, досі заснованому на застарілих «традиційних» цінностях. Робота здобрена кліпом в манері, близькій до сюрреалізму Сергія Параджанова й Алехандро Ходоровського.
SUOK — Мой дом
Мой дом
Прикоснись — он дышит
Как океан, как русло реки
Мой дом
Расскажи — он слышит
Мой дом — это ты
Мар’яна Головко — солістка Nova Opera, джазова співачка та просто майстриня вокалу — ділиться сольними піснями надто рідко, зате плекає і викохує кожну з них. В «Мой дом» тендітність, обережність, вишуканість співу та магічний реалізм у тексті нагадують роботи Майї Кристалінської, а додає казковості гіпнотичне двоголосся. Поступово пісня інтенсифікується, з одного боку немов підкреслюючи довгу розлуку з домом, з іншого — що дім стає надійною фортецею.
The Hardkiss — Гора
Народились сильними
А стали вразливими ми
Кремезний бойовик гурту має вдосталь пороху і для рок-фестивалів (на те вони й Hard), і для радійних чартів (на те вони й Kiss). Та одного дня він зазвучить там, де йому чи не найжаданіше місце — на сольнику The Hardkiss на «Олімпійському». Поки ж маємо кліп про занепад цивілізації й надію на відродження.
The Unsleeping — Ptaha Fred
Птаха Фред літати хтів, із дитинства мріяв він.
Ріжуть крила на шляху, тягнуть в глибочінь лиху
Птаха Фред хотів літати, мріяв про світле майбутнє, та доля підготувала дещо інше — минулої весни всі ми стали героями вибухової притчи Невсипущих. Це моментальна класика, одна з найкрутіших українських рок-пісень не лише 2020-го, а й взагалі.
Tik Tu & Madalitso Band — Sitimamenya
Polanga Mwana Sitimamenya, Sitimamenya
Polanga Mwana Sitimamenya, Sitimamenya
Amamva ndi mau, Amamva ndi mau, Sitimamenya
Amamva ndi mau, Amamva ndi mau, Sitimamenya
Карантинні обмеження часом виливаються в несподівані колаборації. Залишившись без концертів, гурт з Тернополя Tik Tu та гурт із Лілонгве Madalitso Band не лише познайомилися в онлайні, а й записали запальну україно-малавійську пісню, просякнуту сонячним світлом, теплом і пустотливістю. У перекладі з нянджа слово «sitimamenya» означає «давайте не бити» — пісня закликає до дружньої взаємодії з дітьми, без примусу і негативу, а через забавки.
TVORCHI — Bonfire
Young is the new law
Give us that new love
We’re sitting and waiting
By the bonfire, by the bonfire
У 2020-му, після трохи більш як року існування, тернопільський поп-дует TVORCHI виріс від багатообіцяючих новачків до головних фаворитів нацвідбору «Євробачення», а згодом до героїв українських стрімінгових чартів — рідкісне досягнення для молодих артистів — усе завдяки цій пісні з чіпким, простим і все ж витонченим мотивом.
YUKO — Можна, да можна
Можна, да можна, да вінокур молодой
Да нє делай, да нє делай худослави надо мной
Худослава поневоль-поневольниця
Кого люблю, кого люблю — того схочеться
Тут могла опинитися будь-яка з трьох свіжих пісень рейв-дуету — зажурена «Зима», експериментальна «Дарма», пробивна «Можна, да можна» — але опинилася остання. Тобто зовсім остання, все, від YUKO лишилися тільки YU та KO. Перед вами достойні фінальні акорди швидкоплинної чотирирічної історії видатного гурту.
У наступному матеріалі — останньому в серії підсумків 2020 — ви зможете почитати про ключові події року в українській музиці.