За чотири роки українські електронщики Ptakh_Jung заробили репутацію не лише як зачинщики інтелектуального рейву з міжнародною гастрольною картою, а й як майстри аудіовізуальних колаборацій: на рахунку музикантів саундтреки до кіно, виступ під відеопроекції зі старих українських фільмів на фасаді Довженко-центру, озвучка 3D-мапінгу анімованих українських мозаїк на фасаді музею у Відні. Тепер гурт дозрів до прем'єри першого власного кліпу — актуального короткого метру «Monika».
Про бюджет, харизматичних акторів, джерела натхнення, муки творчості і подарунки долі на знімальному майданчику розповідає Євгенія Устінова — менеджерка Ptakh_Jung, співавторка сценарію та продюсерка кліпу.
Про бюджет, харизматичних акторів, джерела натхнення, муки творчості і подарунки долі на знімальному майданчику розповідає Євгенія Устінова — менеджерка Ptakh_Jung, співавторка сценарію та продюсерка кліпу.
Play Video
Євгенія Устінова, менеджерка Ptakh_Jung
Усі фото: Анастасія Весна
Ідея
Якось після концерту в одному з обласних центрів ми висіли з організаторами на хаті, і десь о першій ночі на цю хату прийшли двоє дівчат, реально років по 14. Спочатку ми думали їх вигнати, відправити до мами, але одна з них почала розказувати історії, і нам стало цікаво. Повернувшись до Києва, ми ще довго їх обговорювали, а потім у моїй голові народився сюжет кліпу. Але справа навіть не в розповідях, а в самій дівчинці: нас зачепила її особистість. Нас постійно питали про трек і майбутнє відео: «Хто така Моніка?» А тут все зійшлося: ця дівчинка стала нашою Монікою.
Кошторис
Наш знімальний бюджет склав 130.000 грн. Із них 50.000 задонатили більше 50 людей через краудфандінг, а ще 80.000 додали ми з власних кишень. Бюджет саме такий, бо за чотири роки існування гурту у нас не було жодного кліпу, і ми зрозуміли, що хочемо зняти таке відео, яке нам сподобається, а не для галочки і просто щоб було. Оскільки музика інструментальна і слів немає, треба, щоб у кадрі була історія — тому це абсолютно кіношна робота. Три знімальних дні, шість локацій.
Робота з режисером
Ми збиралися знімати кліп на іншу композицію з майбутнього альбому, а Антон Сом мав змонтувати для нас лайв «Monika» з виступу з Туринським балетом (подія відбулася в червні 2019-го в Довженко-центрі – прим. ред.), та все пішло не так. Виявилося, що частина відеоматеріалу з балетом не збереглася, а ми хотіли змонтувати лайв саме на цей трек. Тоді Антон натякнув, що вже троха знудився робити нам лайви, та із задоволенням зняв би кліп, такий, щоби з історією. Це був поворотний момент.
Я сказала: дивись, є отака історія про Моніку, вона давно сидить у мене в голові. Антон вислухав і сказав: круто, хочу зняти. Він вислав свої короткометражки, і вони мені дуже сподобалися, я побачила там драму і саспенс. Я їм повірила. Те, що Антон знімав багато музичних лайвів, теж зіграло роль, бо він круто вміє монтувати під музику. У процесі зйомки відзначила також, наскільки професійно він працює з акторами, як налаштовує їх. Монтаж теж робив Антон, і зробив його просто топчик. Як продюсерка, я результатом задоволена на 100%. Хоча не сказала би, що все було легко і з першого разу. Муки творчості й дискусії були присутні.
Режисер Антон Сом і акторка Маша Штофа
Я неправильна менеджерка гурту, бо сильно творча. Насправді ж я 15 років працювала в рекламі копірайтеркою, писала сценарії для рекламних роликів. Тобто написання історій для короткого метру, підбір акторів, локацій, одягу, пост-продакшн — для мене це не було новим. Що було нове, так це організація знімального процесу, складання бюджетів, координація всіх цих людей, яких було біля ста. Я зрозуміла, що кінопродюсерство — не моє. Сама би з цим не впоралася, добре що всі ці речі взяла на себе Інна Литовка, наша лінійна продюсерка.
Мій сценарій був довшим, потягнув би ще на пару знімальних днів. Антон його скоротив, додав свої фішки. Зокрема придумав початок з дорогою на телефоні й дзвінком мами. Сумнівався стосовно епізоду в сторожці, але я наполягла, аби його залишити.
Головна героїня
На пошук і кастинг акторів у нас був десь тиждень чи трохи більше. Моніку за цей тиждень так і не знайшли, тож я трохи панікувала. Якраз у цей час запустився портал Dzyga MDB (база даних про аудіовізуальний сектор, де також розміщуються вакансії та анонси кастингів – прим. ред.). Я зареєструвала на ньому Ptakh_Jung як кінокомпозиторів і вирішила пошукати акторку там.
Так я натрапила на профіль Маші Штофи — по типажу це була стовідсотково наша Моніка. Коли вона прийшла на кастинг, усе співпало. Маша вчиться на третьому курсі у Карпенка, але на майданчику вона вже була крутишка. Це при тому, що з речами з кліпу — бухло, наркотики, рейви, сумнівні знайомства — в житті Маша навіть близько не стикалася.
З кастингом взагалі було цікаво: я скидала Антону профілі знайомих із фейсбука, щоби проілюструвати типажі. У підсумку, вони й знялися в кліпі. Боб — це фронтмен гурту «Севастопіль», а мама — відома блогерка, письменниця і сценаристка телевізійних реаліті шоу.
Референси
У мене був референс по подачі історії та загальним вайбом. Щоразу сльози навертаються, коли дивлюся цей кліп, хотілося від нашого такого ж ефекту. В деяких сценах вдалося.
У Антона теж були свої референси — на сцену в клубі, наприклад, цей.
Вуличний дріфт
Протягом усього знімального процесу все на диво йшло за планом, кардинально нічого змінювати не довелося.
Ми так переживали за нічний дріфт, чекали проблем із поліцією, та на нас так ніхто і не поскаржився. Знімали на Позняках, у кінці вулиці Чавдар, там майданчик, де маршрутки розвертаються. Знімали довше, ніж розраховували, і зранку маршрутки почали приїжджати на роботу. Та в нас працювали найкращі локейшени України, беж жартів, вони цю ситуацію розрулили на раз — подіставали зі свого смарта трикутники, повдягали помаранчеві жилети та бігом розказали маршруткам коли їм їхати, коли стояти. Ми були в захваті.
Камео Антона Дегтярьова (Ptakh_Jung)
Сцени в клубі
Массовку для рейву ми запросили через відкриту Facebook-подію. Для всіх, хто прийшов, учасник Ptakh_Jung Антон Дегтярьов зіграв лайв-сет із музикою свого проекту Ptakh, а наостанок добив ді-джей сетом — думаю, години три грав точно.
Щодо того, чи попереджали ми клуб про сюжет — Otel’ знав, що ми знімаємо рейв, а на рейвах всяке буває. Цікаво, що хлопець у костюмі єдинорога, який потрапив у клубні сцени, це місцевий персонаж. Його нам доля прислала, у нас же єдинорог в історії ключовий символ.
Що далі
На весну у нас запланований випуск двох повноформатних альбомів та дві презентації. Перший «Electronic Impressionism» — електронна музика для рейвів. Другий «Underclassical» — близький до академічного звучання, для слухання в концертних залах.
Презентація «Electronic Impressionism» відбудеться в клубі Crest 17 квітня, у страсну п’ятницю. Це буде повноформатна техно-вечірка з лайн-апом на всю ніч, ми запросимо діджеїв та лайв артистів, які нам подобаються, нас підтримати. Презентація «Underclassicl» пройде 21 квітня у секретному місці, ви будете здивовані. Квитки на обидві події вже в продажу, можна купити й абонемент, за більш вигідною ціною.
Камео Володимира Бабушкіна (Ptakh_Jung)
Усі фото: Анастасія Весна
Ще більше музики — у нашому каналі у Telegram.