Якось в Угорщині одна ліцензуюча компанія взялася зробити шоукейс, який подружив би музикантів і музичні ринки країн Східної Європи — так виник Budapest Showcase Hub. Четвертий рік поспіль у рамках події виступають амбітні й розмаїті молоді артисти, а також зустрічаються відкриті до співпраці менеджери і експортні офіси, щоб посилювати регіональний ринок.
Цієї осені київський майданчик Mezzanine отримав грант Українського культурного фонду, і за підтримки Music Export Ukraine зібрав команду з 25 людей, щоб Україна вперше стала однією з фокусних територій шоукейсу. Редактор Comma увійшов до делегації, і тепер розповідає, що являє з себе BUSH, як виступили українські артисти та які найгарячіші дискусії точилися на конференції.
Також читайте матеріал з Waves Vienna про те, як влаштовані шоукейс-фестивалі, та про успіх Alyona Alyona, гурту [O] і Саші Буля.
Цієї осені київський майданчик Mezzanine отримав грант Українського культурного фонду, і за підтримки Music Export Ukraine зібрав команду з 25 людей, щоб Україна вперше стала однією з фокусних територій шоукейсу. Редактор Comma увійшов до делегації, і тепер розповідає, що являє з себе BUSH, як виступили українські артисти та які найгарячіші дискусії точилися на конференції.
Також читайте матеріал з Waves Vienna про те, як влаштовані шоукейс-фестивалі, та про успіх Alyona Alyona, гурту [O] і Саші Буля.
Локації
Один із головних магнітів Будапешта — руїн-паби. Це тісна мережа з понад 30 барів у напіврозвалених закинутих домах єврейського кварталу Ержебетварош. Всюди облуплені стіни, старі дешеві меблі з барахолок, потоки людей з усього світу мігрують серед нічних вогнів — це рай для бар-кроулінга, несподіваних знайомств і пригод.
Перший і найвідоміший з руїн-пабів — Szimpla Kert, величезний двоповерховий сквот, через кількість рослин часом схожий на закинутий сад, із кількома барами від винного до пивного, відкритою кухнею, кінотеатром, арт-виставками, діджей-вечірками, прокатом велосипедів, а в неділю вранці — великим фермерським ринком зі свіжим сиром і домашніми закатками. Інший хайповий руїн-паб у кількох кварталах від нього — Instant, по суті нічний клуб із фантасмагоричним дизайном, що складається з двох десятків кімнат, шести барів і двох внутрішніх двориків. Буквально за сусідніми дверима — техно-клуб LÄRM.
Усі ці знакові заклади, як і ще чотири бари в цій зоні, стали сценами BUSH.
Ptakh_Jung
Щоб зіграти на європейському шоукейсі, зазвичай артист має надіслати заявку. Проте Budapest Showcase Hub не проводить відкритий конкурс: організатори мають списки власних експертів у партнерських країнах, ці люди рекомендують п’ять артистів зі свого ринку і оцінюють п’ятірки від інших, а далі на основі рекомендацій і закритого голосування формується лайн-ап. Саме так цього року до Будапешта потрапили українці Ptakh_Jung та Postman.
Дует електронних імпресіоністів Ptakh_Jung рейвонув у техно-клубі LÄRM. Видовжений зал зі сценою, незвично розташованою майже в кутку, перетворився на їхній потужний звуковий плацдарм. Глядачі, що подалі, танцювали із заплющеними очима, поринаючи у стереоскопію міцного біту, електронного мережива, фортепіанних каскадів і гітарного нерву. Ті ж, хто ближче до сцени, слідкували за рухами музикантів, уловлюючи, як крізь зосередженість пробивається пристрасть. Періодично люди озирались і обмінювались враженнями, і робили це на різних мовах, та одне слово повторювалось часто: «Вау!»
Postman
Підвальний рок-н-рольний бар, названий на честь пісні Ramones «Beat on the Brat» і заклеєний плакатами гуртів від Slaves до Queens Of The Stone Age, незвично затих. Тільки вхідні двері регулярно гуркотіли, зустрічаючи нових гостей, але це не відволікало глядачів від сцени, де виступав київський музикант Костянтин Почтар.
Із акустичною гітарою і губною гармошкою, Postman тримав усю увагу на собі, і не важливо, співав він англомовну «The Wind in My Wings», кавер на «Place to Be» Ніка Дрейка чи «Київські вулиці» — люди однаково лишались на гачку через мелодику, тембр голосу, густі емоційні барви.
У перервах Костянтин розповідав довгі медитативні історії про нещодавній концерт у жіночій тюрмі у Катовіце та про зірки у нас під ногами, а також з особливою ніжністю представляв треки з нової платівки «City Freak». І недарма — пісня «Вода» з чіпким риффом і несподіваним зривом на фальцет зірвала одні з найгучніших оплесків, остаточно зруйнувавши мовні бар’єри.
Окрім концерту, Почтар відзначився і на конференції — під час listening session, де міксінг-інженер Філіпп Вайсс коментував треки молодих музикантів з точки зору продакшну, якості зведення і мастерінгу. Вайсс виконує сотні замовлень у США і Європі, зокрема серед його клієнтів траплялись Кендрік Ламар, Дрейк, Мадонна, Red Hot Chili Peppers, Мартін Сольвейг. За всю годинну сесію тільки одна пісня здобула виключно схвальний відгук від інженера — Postman «The Strangest Place on Earth», яку Костянтин записав із саунд-продюсером і братом по гурту 5 Vymir Вадимом Лазарєвим на київській студії Lipkyzvukozapys.
«Я не знаю, що казати, це просто дивовижно, — коментує Філіпп. — Кожна деталь продумана, кожна частота продумана, вокал посаджений правильно. Я собі так і записав у нотатках: люблю цей трек, нема чого сказати. Люблю тон, люблю підхід, і гадаю, мета досягнута. Що мені особливо подобається: гітара звучить як гітара. Я можу відчути гітару у цій кімнаті. А коли він починає співати, я справді відчуваю, справді вірю його думкам. Ось чому я не можу нічого додати. Це просто круто. Вау!»
The Qualitons
Психоделійний гурт із Будапешта нещодавно відсвяткував десятиріччя, а вжарює на сцені BUSH завзятіше за більшість молодих команд. Проте так було не завжди: фани розповідають, що три роки тому The Qualitons були на межі розпаду. Тоді сольник на березі Дунаю мав стати ледь не останнім. Тим часом, через дорогу в готелі «Чотири сезони» якраз заселись Red Hot Chili Peppers напередодні власного шоу, тож Ентоні Кідіс, Флі та Чед Сміт вирішили прогулятися містом — і опинились на концерті. Перці повідривались із натовпом, а потім пішли знайомитись із музикантами і просити CD. Угорці взяли з собою лише п’ять дисків, і останній якраз завалявся для подарунку. Відтоді у The Qualitons відкрилося друге дихання.
Цього року хлопці записали лайв у студії KEXP у Сіетлі — ведучий знаменитого радіо вразився музикантами кілька років тому на шоукейсі MENT у Любляні. А нещодавно на Waves Vienna вони зібрали чи не найбільший натовп за весь фест.
The Qualitons навалюють психоделічний рок, регулярно ламаючи структуру і міняючи грув, домішуючи до нього що завгодно від фанку до хард-рокових запилів. Пісні з третього альбому «Echoes Calling» 2018 року вирізняються особливо — довші, масивніші, з насиченим сюжетом, часом бравурні, вони утворюють захопливий прог-роковий атракціон.
The Hunting Dogs
Організатори знали, яке шоу ставити завершальним, коли інші сцени вже стихнуть, і куди закликати всіх, хто прагне кульмінації. Черговий підвал, черговий бар, черговий натовп — і найтепліший виступ із побачених.
На сцені двоє, дівчина з Хорватії та хлопець із Італії, обставлені інструментами. Клавіші, гітари, перкусія, модульний синтезатор, лупер і драм-машинка — усе це в їхніх руках звучить єдиним кольоровим і чудернацьким оркестром. Сам гурт називає свою музику електрошок-поп, але крім наелектризованого звучання вона вирізняється ще й багатошаровими вишуканими гармоніями — зрештою обидва музиканти мають магістерську ступінь із джазу. Не дивно, що гурт час від часу запрошують виступати в музеях сучасного мистецтва.
Привітні, грайливі, The Hunting Dogs справді прив’язуються до аудиторії наче собаки, і самі жартують над цим: «Так і хочеться облизати ваші обличчя», — каже вокалістка Альба Націновіч. А щоб остаточно запам’ятатись, додає наприкінці виступу ексцентричний танцювальний кавер на «Somebody To Love» Jefferson Airplane.
Тренди індустрії
Головне відчуття від конференції — музична індустрія продовжує гуртуватись. За останні роки виникли такі міжнародні організації, як Мережа європейських шоукейс-фестивалів (INES), Об’єднання європейських експортних офісів (EMEE), Міжнародний форум музичних менеджерів (IMMF), Європейська програма обміну талантів (ETEP). Тепер об’єднатися вирішили кілька тисяч концертних майданчиків по всій Європі — у Будапешті цьому присвятили окрему дискусійну панель.
На іншому обговоренні зібралися інвестори, які розповіли про сфери музичної індустрії, найцікавіші для фінансування. Перша з них — це програмне забезпечення для менеджменту концертних майданчиків. Наразі на ринку немає жодного рішення, яке давало б хороші інсайти і аналітику прибутків і витрат з урахуванням бару, квитків, вартості продакшну, сцени, світла, букінгу, піару і так далі. Друга не менш важлива тема — мобільні додатки для створення музики, які були б ще доступнішими і простішими, ніж Logic чи Cubase. Ну і музичні фестивалі хоч і вважаються фінансово нестабільною справою, проте кількість і якість подій продовжує зростати, а тому і цікавість супутніх бізнесів. Також опен-ейрам рекомендують брати до уваги інвесторів зі сфери нерухомості і торгівлі землею.
Присутність українців на BUSH у такій кількості теж стала помітною. У програмі значилась і українська рецепція з фуршетом і нетворкінгом, і окремий робочий спід-дейтінг з українцями. Арт-простір Mezzanine, незалежна ініціатива Music Export Ukraine, концертні агентства H2D та Kontrabass promo, лейбли Masterskaya, WATRA, Worn Pop, видання Comma, Katacult, Aught та інші представники індустрії отримували купу уваги всі три дні.
Слова менеджера Aurora та Sigrid
Ключову цифру конференції озвучив норвезький музичний менеджер Гаєр Люді.
23-річна співачка і продюсерка Aurora — його підопічна — очолювала чарт Норвегії і досягала топ-20 у Британії, виступала у великому тенті на Гластонбері, у шоу Джиммі Феллона і на церемонії Нобелівської премії миру, записувала саундтрек до різдвяної реклами John Lewis і загалом вважається артисткою зі стабільною кар’єрою. Проте Люді підкреслює: талановита від дитинства і звикла до сцени з 16 років, Aurora все одно мала відіграти 200 концертів, перш ніж вийшла з боргів і почала заробляти музикою.
Пізніше з Sigrid сталася інша історія: тоді менеджера вже знали в Британії, перед ним відчинялося багато дверей, та й просто пощастило, як каже він сам. Тому, на думку Гаєра, єдиною можливою стратегією лишається план Aurora — тривала робота, і ніяких інших секретів. Розраховувати на один хітовий сингл, один телеефір, одну появу на шоукейсі ажніяк не можна. Водночас необхідно використовувати всі можливості та інструменти, які відповідають внутрішньому голосу. І шоукейси в цьому плані точно мають що запропонувати.
Ще більше музики — у нашому каналі у Telegram.